Nov 5, 2006

Jemputan Aidil Fitri

Alhamdulillah setelah sekian lama tidak berhari raya di Singapura, kini kesempatan itu datang kembali. Merayakan aidil fitri bersama keluarga "asli" Singapura. Kebetulan dekat tempat tinggal kami di Bedok memang ramai keluarga Melayu. Menyapa makcik dan pakcik, jemputan makanan khas ala Melayu Singapura, baju hari raya seragam sekeluarga, bersilaturahmi hingga malam hari, lampu hias berkelap kelip di sekeliling flat, bagi-bagi salam tempel untuk si kecil, dan berhari raya hingga sebulan lamanya.

Acara wajib tentunya mengunjungi nenek kakek kami sendiri (+ anak , menantu dan cucu + cicit nya) yang tinggal di Tampines Street 83. Nenek dan kakek ini bukanlah kandung dari orang tua di Jakarta, namun dari struktur adat/keluarga masih ada pertalian darah. Mereka sudah lama merantau di Singapura, sekitar 30 tahun lebih dan sudah menjadi warga Singapura. Ada 3 anak perempuan dan 2 anak lelaki yang juga sudah menikah dengan warga di sini juga.

Jemputan selanjutnya tentulah mengunjungi rumah oom dan tante tadi. Syukur juga tempat tinggal mereka berdekatan di kawasan timur saja, dimulai dari Chai Chee, Bedok, Tampines, dan Pasir Ris.

elwis-iman, saleh-nelly, mohd-za, marshal-lina, mazlan-fitri elis-elsa, elvi-eliana, diana-marissa, tina-masyitha

No comments:

Post a Comment